Snøskredvarsel for region Indre Troms søndag 28.05.2023
Faregrad 2 - Moderat snøskredfare
Publisert:
Temperaturøkning og regn gir fare for våte skred.
Skredfarevurdering
Litt regn og sol midt på dagen gjør at det vil kunne løsne enkelte løssnøskred. De områdene som har fått nysnø de siste dagene vil være mest utsatt. I høyden kan det samle seg nysnøflak. Eldre smelteomvandlet snø er stort sett stabil. Vær oppmerksom der det finnes skavler, disse kan brekke og falle ned. Der det ligger snø på bratte svaberg kan det også være fare for glideskred.
Her beskriver vi oppbygningen i snødekket og varslet vær i fjellet på det tidspunktet varselet ble laget. Om dine observasjoner avviker veldig fra det som er beskrevet her, vil ikke nødvendigvis varselet være gjeldende heller. Gjør alltid egne vurderinger eller hold deg unna skredterreng.
Snødekkehistorikk
Lørdag 27. mai 2023
Snøoverflaten har vært gjennomfuktet helt opp til fjelltopphøyde. De siste dagene har det kommet litt nysnø i fjellet.
Snødekket er for det meste smelteomvandlet, men det finnes trolig fortsatt lagdelt snø på de høyeste fjelltoppene.
Det er lite snø igjen under 500 moh. med unntak av Tamokdalen.
Fjellvær
Lørdag 27. mai 2023
3-6 mm nedbør i døgnet. Nedbør som regn opp til 1200 moh om kvelden. Frisk bris fra vest, endring til frisk bris fra sørøst om ettermiddagen. -6 °C til 2 °C på 1100 moh. Skyet.
Søndag 28. mai 2023
8 mm i døgnet, opp mot 15 mm i mest utsatt område. Nedbør som regn opp til 1200 moh natt til søndag. Frisk bris fra sørøst, endring til frisk bris fra sørvest om kvelden. -2 °C til 3 °C på 1100 moh. Skyet. Nysnøgrense ned mot 700moh om kvelden.
Råd
Varselet er et hjelpemiddel, ikke en fasit. Gjør alltid egne vurderinger. Vil du være helt skredtrygg, unngå alt skredterreng.
Snøskredvarslingen publiserer varsler daglig i perioden 1. desember til 31. mai. Det utarbeides varsel to dager fram i tid som publiseres før kl 16. Ved behov oppdateres dagens varsel før kl. 10. Varslene publiseres av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), i et samarbeid med Meteorologisk institutt, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Husk at varselet er et hjelpemiddel og ikke en fasit.